Orgel Artikel Paul Houdijk Artikel Paul Houdijk INTERIEUR
Maarschalkerweerd In 1901 door de parochie, ter gelegenheid van het 50 jarig priester jubileum van Pastoor Bosmans een nieuw orgel geschonken. Dit orgel vervangt het Noteboom cabinet orgel dat er tot dan toe gefuncttioneerd had. De bestelling voor het nieuwe orgel wordt geplaatst bij de orgelbouwer Maarschalkerweerd & zoon. Maarschalkerweerd is vanaf eind 19de eeuw tot ca 1920, wanneer het bedrijf feitelijk op houd te bestaan een toonaangevende orgelbouwer. Men ontwikkelt een Frans georienteerde eigen klankleur zeer goed past bij de katholieke eredienst. Maarschalkerweerd bouwt ongeveen 175 orgels, meest voor de kleinere katholieke kerken. Grote orgels zijn die in het concertgebouw te amsterdan, de Catharijne kathedraal in Utrecht en de Maria van Jesse kerk in Delft (zie foto rechts) Voor meer informatie over maarschalkerweerd klik hier Voor meer info over orgels in Nederland klik hier Het orgel in de Bernarduskerk Het orgel heeft een rijke intonatie die vooral door de goed acoustiek van de kerk gelweldig tot zijn recht komt. De huidige dispositie is als volgt: Manuaal I manuaal II pedaal speelhulpen Bourdon 16 Holpijp 8 Subbas 16 P-I Prestant 16 Gamba 8 P-II Roerfluit 8 Voix Celeste 8 I-II Octaaf 4 Roerfluit 4 I-II 4 Quint 2 2/3 Nazard 2 2/3 I-II 16 Octaaf 2 Terts 1 3/5 Mixtuur Trompet 8 In de 50-ger jaren van de vorige eeuw is een nieuwe speeltafel, los van de orgelkas, geplaatst. Tevens is toen de bediening elektrisch gemaakt. Hybride orgel In 2008 is er een tweede speeltafel bij geplaats, beneden op het priesterkoor. In de moderne opstelling, waarbij het zangkoor “beneden” zingt, is dit een muziekaal veel betere oplossing. Bovendien kan de organist veel beter de klankkleur en het volume van het geluid beoordelen en aanpassen. Tegelijk zijn een aantal virtuele (gesamplede) register aangebracht en is het nu dus een hybride orgel.
Maarschalkerweerd orgel in de Maria van Jesse kerk in Delft
Michael Maarschalkerweerd